Ethics and Compliance
Aansturen van een cultuur van integriteit en het hoogste ethisch gedrag.
Als wereldwijd bedrijf in de gezondheidszorgsector met werkzaamheden in ruim 100 landen zitten wij ons in voor effectief bedrijfsbestuur, naleving van de wet en bevordering van een cultuur van ethiek en naleving in de hele organisatie. In 1995 werden wij een van de eerste bedrijven die de officiële richtlijnen inzake bedrijfsbestuur aannamen. Wij zijn bezig om onze procedures opnieuw te onderzoeken en nieuwe normen op te stellen, en deze ontwikkeling komt tot uiting in onze huidige richtlijnen voor bedrijfsbestuur.
Ons Ethics and Compliance-team werkt nauw samen met de regionale bedrijfsvoerings- en juridische teams gevestigd in alle regio’s in onze bedrijfsonderdelen, om te garanderen dat iedereen zich bij onze activiteiten aan de toepasselijke wetten en de beleidslijnen van het bedrijf houdt. Wij bieden talloze kanalen voor voorlichting en advies aan medewerkers, en ook zijn er vertrouwelijke wegen om vragen te stellen of vermeende schendingen van de wet en het bedrijfsbeleid te melden. Wij onderzoeken deze items snel en rapporteren deze aan het senior management, indien van toepassing.
Codes en normen
Gedragscode
Wij hebben een sterke basis van integriteit en naleving gelegd, die als richtlijn dient voor de medewerkers bij het nemen van goede, ethische zakelijke beslissingen en het ondernemen van de juiste, wettelijke acties.
Norm voor leveranciers
Wij verwachten dat leveranciers en zakelijke partners zich aan onze richtlijnen houden en dat ze alle wetten waaraan de inkoopafdeling van Baxter onderhevig is, kennen en naleven.
Ontdek meer over de normen voor leveranciers >
Mensenrechten over de gehele waardeketen
Zoals aangegeven in ons Global Human Rights Policy respecteren wij de mensenrechten, waardigheid en diverse bijdragen van alle individuele personen. Het bevorderen van de mensenrechten in onze directe en indirecte acties neemt vele vormen aan en wordt weergegeven in veel beleid en initiatieven van het bedrijf, op gebieden waaronder procedures bij het in dienst nemen, privacy, veiligheid, toevoerketen, ethisch gedrag en toegang tot gezondheidszorg.
Professionele ethische codes en industrienormen
Wij hebben de volgende externe professionele ethische codes en in de industrie geldende ethische codes aangenomen:
- AdvaMed Code of Ethics on Interactions with Health Care Professionals
- National Society of Professional Engineers Code of Ethics for Engineers
- MedTech Europe Code of Ethical Business Practice
Bovendien werken wij samen met niet-gouvernementele organisaties en brancheverenigingen aan het verbeteren van ethische en nalevingsnormen wereldwijd. Dit omvat:
- Werken met de China Association of Enterprises with Foreign Investment R&D-based Pharmaceutical Association Committee (RDPAC) aan een industriebrede ethische verkoop- en marketingcode
- Deelnemen aan een taskforce van de China Council of Advanced Medical Technology Association (AdvaMed) voor het ontwikkelen van een gedragscode voor de industrie voor de activiteiten in China van lidbedrijven van AdvaMed
- Werken met de Mexican Association of Innovative Medical Devices Industries (AMID) aan het updaten van de Code of Interactions with Healthcare Professionals van de AMID
- Ondersteunen van de AMID door het creëren van een geharmoniseerde training die normen en criteria hanteert die zijn overeengekomen door de medische hulpmiddelenindustrie
- Deelnemen aan het The Pharmaceutical Supply Chain Initiative
Ethics and Compliance structuur en programma’s
Wij ontwerpen en updaten onze structuur op het gebied van ethiek en naleving en onze programma’s regelmatig om de behoeften van een complex wereldwijd gezondheidszorgbedrijf weer te geven.
Wij hebben een geïntegreerd lokaal besturingsmodel geïmplementeerd, met Ethics & Compliance commissies die actief zijn op regionaal, land- en bedrijfsniveau, om de integratie te sturen van het Ethics & Compliance programma overal binnen Baxter.
Handelsnaleving
We hebben een wereldwijd netwerk van personeel met als taak het identificeren en aanpakken van problemen met handelsnaleving in hun landen en functies en het vragen van advies van daarvoor aangewezen deskundigen op het desbetreffende gebied indien dit nodig is. Wij blijven ook tools en processen verbeteren voor het screenen op en aanpakken van gerelateerde risico’s met betrekking tot onze producten en bedrijfstransacties.
Gegevensbescherming en -beveiliging
Ons wereldwijde privacybeleid definieert onze privacynormen en vormt een leidraad voor onze wereldwijde activiteiten om soortgelijke controles te volgen voor de bescherming van persoonlijke informatie en gezondheidsinformatie van patiënten. Alle medewerkers van Baxter moeten een online privacytrainingscursus volgen.
Communicatie en richtlijnen
Open communicatie staat centraal in ons commitment aan integriteit. Wij bieden talrijke kanalen voor het opleiden en begeleiden van medewerkers, alsmede vertrouwelijke manieren om vermoede schendingen van wet en beleid te melden, waarna dit onmiddellijk wordt onderzocht en gemeld aan het senior management zoals van toepassing. De managers zijn verantwoordelijk voor het handhaven van een omgeving die medewerkers in staat stelt om problemen veilig aan de orde te stellen en te bespreken.
Een van die kanalen is de Baxter Ethics and Compliance Help Line, een onafhankelijke bron via de telefoon en internet die beschikbaar is voor medewerkers en hun naasten, leveranciers, klanten en andere belanghebbenden van Baxter om problemen aan de orde te stellen en open te communiceren over mogelijke problemen op het gebied van ethiek en naleving binnen het bedrijf. Bellers kunnen 24 uur per dag, 7 dagen per week een probleem melden of begeleiding vragen in een van 32 talen. Zij kunnen ervoor kiezen om anoniem te blijven.